New books to read...



Buku² terbaru yang aku beli untuk santapan minda aku dikala aku bosan semasa di dalam LRT. Hehehehe...

Sekarang, aku sedang membaca buku bertajuk "Cinta Tunggal" dan buku ni boleh la aku ketegorikan sebagai buku untuk "light reading" sebab isi kandungan yang ringkas dan straight foreword. Tak perlu nak fikir² apa yang akan terjadi seterusnya untuk mengetahui kisah selanjutnya. Buku ni hampir habis aku baca dan bacaannya hanya aku buat ketika sedang menaiki LRT untuk pergi dan pulang ke rumah. Tiada langsung bacaan semasa di rumah. Mungkin esok atau lusa akan aku habiskan semasa di dalam LRT.

Manakala buku kedua yang aku beli petang tadi iaitu "Aliya Elyana" masih lagi belum sempat aku tengok isi kandungannya, tapi bolehlah aku ketegorikan juga sebagai buku "light reading". Mungkin aku akan baca habis buku ni dalam minggu depan selepas aku habis membaca "Cinta Tunggal". Pun untuk bahan bacaan di dalam LRT.

Kebelakangan ni, aku memang tak ada bahan untuk membaca. Ada gak terasa dalam hati yang teruja nak ke perpustakaan negara. Bukan apa, kawan aku dah suggest aku dari buang duit beli buku, baik pinjam je dari perpustakaan. Aku bukannya apa, aku suka beli dan buat koleksi. Tapi tengok la. Kalo rajin nanti, aku pergi la ke perpustakaan negara tu dan jadik ahli...

Sementara tu, baca dulu buku² ni. Yah hooo!!!

2 comments:

Firdaus Marzuki said...

hohoho, dah bertahun abis bace cinta tunggal...

aku kata said...

cube yang ni..

Pujangga Melayu
Oleh: Ahmad bin Hj. Awang
Pegawai Perpustakaan, MPPP.
Nama Buku: Pujangga Melayu
Pengarang: Mohd. Affandi Hassan
Penerbit:Penerbitan Fajar Bakti Sdn. Bhd
Tahun Terbit: 1997
Harga: RM 75.00
Muka Surat: 714

Novel Pujangga Melayu yang dibicarakan ini adalah merupakan sebuah quartet yang telah digabungkan, karya Mohd. Affandi Hassan. Novel ini adalah merupakan gabungan empat buah novel yang pernah dihasilkan oleh Mohd. Afendi Hassan. Novel-novel tersebut ialah Jejak Warisan, Citra Pujangga, Tampang Sasterawan dan Wajah Pendita.

Dalam novel ini Mohd. Affandi Hassan ingin mengembalikan martabat persuratan Melayu ke tempatnya yang sah sebagai pewaris sastera Islam. Novel ini membicarakan secara mendalam tentang takrif pengarang yang sebenarnya. Pengarang menghuraikan dengan jelas perbezaan konsep 'persuratan' dengan 'kesusasteraan'. Dari huraian yang diberikan oleh Mohd. Affandi Hassan dalam novel ini, kita boleh menyatakan bahawa novel Pujangga Melayu bukanlah sebuah hasil kesesasteraan, tetapi Pujangga Melayu adalah hasil persuratan, atau sebuah novel persuratan, bukan novel kesusasteraan.

Novel ini adalah sebuah novel akademik yang berjaya dijalin dan ditenun dengan baik. Aspek-aspek intelektualisme, akademik, sejarah, dakwah, hikmah, seni, pengetahuan, falsafah, petua, nasihat, kisah dari Al Quran, maklumat dan semangat Islam sejati telah dijalin dan ditenun dengan baik dan berkesan. Hadis dan Al Quran menjadi sumber rujukan. Dialog-dialog yang terdapat dalam Pujangga Melayu adalah merupakan dialog-dialog akademik yang berdasarkan kepada ilmu bantu yang teguh dan kukuh. Dailog-dailog yang terdapat dalam Pujangga Melayu adalah merupakan wacana intelektual yang baik.

Tokoh-tokoh yang disebut dalam novel ini adalah tokoh-tokoh yang benar dari segi sejarah. Antara tokoh-tokoh yang disebutkan ialah seperti Ibn Sina, Imam Ghazali, Imam Shafie, Iman Nawawi, Imam Abu Hanifah, Ibn Malek, Ibn Taimiyyah, Pendeta Zaaba, Tok Kenali, Hamzah Fansuri, Sheikh Daud Fatani dan lain-lain tokoh.

Pujangga Melayu juga memperkenalkan pendekatan Tauhid dalam membincangkan sesuatu isu. Pujangga Melayu adalah merupakan novel pertama di Malaysia yang lebih menjurus kepada bidang akademik dan membicarakan persoalan yang besar dan benar, bukan imajinasi atau hayalan.

Pujangga Melayu adalah sebuah karya anti-sastera yang hebat. Boleh juga dinyatakan novel ini adalah merupakan sebuah novel kritikan. Novel berbentuk sebegini rupa belum lagi diterokai oleh pengarang-pengarang lain di Malaysia.

Tidak seperti kebanyakan novel lain, Mohd. Affandi Hassan membuat banyak rujukan dalam penulisan ini. Setiap sumber rujukan dinyatakan dengan jelas. Seperti penulisan akademik. Walau bagaimanapun aspek seni mengarang tidak dilupakan oleh pengarang. Dengan gaya pengarangannya yang baik, pembaca tidak merasa bosan untuk membaca terus novel ini.

Novel ini berkisar dalam kehidupan keluarga Melayu yang bernama Awang yang berusaha untuk menjadi pengarang besar. Awang adalah seorang doktor perubatan, tetapi lebih memberi tumpuan kepada bidang pengarang daripada bidang perubatan. Akhirnya Awang meletak jawatan sebagai doktor perubatan untuk memberi tumpuan kepada bidang pengarang. Awang adalah seorang Profesor dalam bidang yang dicita-citakan.

Peribadi Awang terhasil dengan didikan Islam yang jelas dari datuknya, Tok Ayah. Pengaruh Tok Ayah sungguh besar ke atas diri Awang. Didikan Tok Ayah memberi kesan yang mendalam kepada Awang dan seluruh keluarga Awang. Tok Ayah menjadi sumber rujukan kepada seluruh keluarganya. Tindakan watak-watak adalah dibayangi dan dipayungi oleh Tok Ayah. Seluruh keluarga Tok Ayah, sentiasa ingatkan pesanan Tok Ayah sebelum membuat sesuatu keputusan.

Profesor Dr. Awang Yusof, adalah seorang pensyarah universiti. Sedang berusaha menubuhkan Universiti Islam Darul Naim di Kelantan. Terlalu banyak cubaan dan dugaan yang dihadapi oleh Profesor Dr. Awang dalam usahanya untuk merealisasikan Universiti Islam Darul Naim, di Kelantan.

Marilah kita doakan penuhuhan Universiti Islam Darul Naim menjadi kenyataan di Kelantan.

Novel ini adalah merupakan sebuah 'novel besar' dekad ini. Novel ini perlu dibaca dan diteliti oleh seluruh rakyat Malaysia. Ahli politik, ahli akademik, peminat sastera, penuntut, ahli koprat dan seluruh warga Malaysia dan umat Melayu umumnya. Persoalan yang dikemukan adalah persoalan yang mencabar pemikiran dan perlu diambil tindakan


serius cakap anda pasti teruja.