Cloverfields



Man! This is the BEST monster/disaster movie ever. Rather than the usual film, this film is differ from the rest.

Why is it differ? Sebab cara persembahan movie ni berlainan daripada movie² yang biasa kita tengok. Tak ada scene² yang cantik dengan pergerakan kamera yang tersusun, tak ada susulan pelbagai sudut pandangan kamera... Dan tak ada jugak scene² yang boleh dikatakan mempunyai susunan editing yang sempurna seperti end-product.

Keseluruhan filem ni dibuat melalui perspektif orang yang mengambil gambar dari sebuah camcoder biasa. Dari awal filem sehinggalah habis. Tak ada penggunaan stedicam, sebab semua scene bergoyang² sehinggakan orang yang melihat scene tu mengalami pening² yang dramatis (Ijat!!!) Hampir 70% filem ni adalah gambar goyang orang yang sedang berlari sambik memegang kamera.

Bagi aku la, ini adalah pembaharuan dalam filem. No wonder la JJ Abrams' terlalu resia dengan filem dia yang terbaru ni. Lain dari yang lain... Dari lima bintang, aku bagik full! Sanggup aku tengokk filem ni 2 kali dalam hari yang sama. Siap ajak Ijat lagi tengok ngan aku!

Tapi AMARAN. Sesiapa yang nak tengok filem ni, hendaklah pergi dengan perut yang kosong, sebab takut korang muntah masa tgk movie ni! Haha!!!

0 comments: