Steadicam Merlin!

Steadicam? Amenda tu? Sebenarnya stedicam ni adalah salah satu device untuk videographer stablekan shot² yang derang amek. Dengan adanya stedicam ini, shot² video tidak lagi terketar² di mana shot akan menjadi begitu smooth dan cantik seolah² berada di atas sebuah dolly (pelantar bergerak).

Kenapa tak ramai yang menggunakan steadicam untuk video mereka? Ini adalah kerana stedicam terlalu mahal untuk dibeli dan selalunya hanya dapat diakses oleh studio² Hollywood sahaja. Lebih kurang dalam USD60,000. Mahalkan? Iyelah, menda berpaten, tak boleh la senang² diambil orang...

Tapi satu lagi versi stedicam yang boleh digunakan oleh public adalah "Stedicam Merlin". Device yang mempunyai konsep yang sama dengan origal steadicam tetapi lebih kecil dan mudah dibawa. Tak perlukan vest atau arm untuk menggunakannya. Just put in your video cam and go! Tapi harganya, masih lagi mahal! A whooping US800 ataupun lebih kurang RM3600.


Oleh kerana harganya yang mahal, telah banyak orang yang imitate design stedicam ini dengan cara membuatnya sendiri di rumah. Just search di Youtube mengenai Stedicam Merlin dan korang akan dapat melihat berapa ramai orang yang memberikan tutorial bagaimana untuk membina sebuah Steadicam Merlin... homemade!

Cubalah lihat bagaimana kesan selepas menggunakan steadicam ini.


This thing remain in my wishlist.

0 comments: