Folding@Home


Aku baru join projek Folding@Home melalui team Folding@Malaysia dibawah subteam PSPFans.Net. Menda ni adalah satu kerja² murni yang dapat menolong humanity in general dengan "meminjamkan" pc yang boleh online kepada University Stanford untuk kajian protein folding agar mereka dapat memahami bagaimana protein berfungsi dan kemudiannya mencari cure untuk pelbagai penyakit.

Ni adalah serba ringkas apa yang boleh pc aku lakukan untuk projek Folding@Home ni. Quote di bawah, aku ambil daripada penerangan kawan aku dari Bincang.net:

Secara ringkasnya, protein dalam badan kita perlu melakukan proses folding apabila menjalankan sesuatu fungsi dalam badan (contohnya, antibodi dan lain-lain lagi).

Tapi, sekiranya proses folding berlaku secara tidak betul, protein yang misfold tu tadik, akan berkumpul, dan akan menyebabkan penyakit seperti Mad Cow ataupun Alzheimer.

Proses folding ni berlaku dalam masa millionth of a second. So, untuk saintis memahami proses folding dalam masa itu, mmg impossible'lah melainkan guna CPU komputer untuk buat simulation.

So, tu sebab lahirkan idea untuk guna distributed computing macam sekarang nie. Menggunakan keupayaan komputer di seluruh dunia untuk buat pengiraan data. Data untuk simulation ni akan diupload ke PC/PS3 kita dari Stanford University, so, selepas habis pengiraan/simulation, data akan dihantar semula ke Stanford. So, proses ini akan berulang-ulang, sebab protein kat badan kita bukan ada satu-dua jer.




Apa itu Protein Folding

What is protein folding and how is folding linked to disease? Proteins are biology's workhorses -- its "nanomachines." Before proteins can carry out these important functions, they assemble themselves, or "fold." The process of protein folding, while critical and fundamental to virtually all of biology, in many ways remains a mystery.

Moreover, when proteins do not fold correctly (i.e. "misfold"), there can be serious consequences, including many well known diseases, such as Alzheimer's, Mad Cow (BSE), CJD, ALS, Huntington's, Parkinson's disease, and many Cancers and cancer-related syndromes.

You can help by simply running a piece of software. Folding@Home is a distributed computing project -- people from through out the world download and run software to band together to make one of the largest supercomputers in the world. Every computer makes the project closer to our goals.

Folding@Home uses novel computational methods coupled to distributed computing, to simulate problems thousands to millions of times more challenging than previously achieved.


So, di kala aku tidak menggunakan pc sewaktu tidur, tak salah rasanya kalau aku meminjamkan pc aku untuk menjalankan pengiraan rumit tu. Mungkin apa yang aku tolong sekarang, dapat menyenangkan untuk kemudian. Jadi, apa kata sesiapa yang ada pc yang boleh diinternetkan, join skali projek murni ni untuk kepentingan sejagat!

- Memula, download software ni: http://folding.stanford.edu. Kecik je fail dia!
- Lepas tu, boh la username apa korang nak boh, atau boh nama yang dah sedia ada (macam aku username adalah: PSPFans.Net)
- Kendian, bila dah download, boh nombor 2999 kat team no. 2999 ni team untuk Malaysia.
- Biarkan dia run sendiri secara background. Dia tak kacau pun apa yang kita buat kat pc tu. Dia just pinjam processing power je!

Untuk maklumat lanjut, boleh gi sini: bincang.net

Slamat beramal! Hehehehe...

p/s: Leh aku ajukan menda ni kat hospital aku! Ekekeke... Macam la derang nak!


0 comments: